2013. március 4., hétfő

Rajz-önkifejezés

Minden szabadon, irányítás nélkül készült kép egyfajta egyéni önkifejezés. A spontán rajzok kifejezik alkotójuk egyéniségét, szellemi és mozgásfejlettségét, ismereteit, élményeit, érzelmeit.

Mindenki másképp rajzolja le ugyanazokat a dolgokat. Ezeket az egyedi eltéréseket, különbségeket értelmezi a rajzelemzés.


A rajz-jelek többféle jelentést hordoznak. Egyes jelek megerősítik, mások árnyalják az értelmezést. A rajz elárulja a rajzoló olyan jellemzőit, amit a rajzoló sem tud magáról, ablakot nyit a személyiség egyes rétegeire.


Több információt ad, ha látjuk a rajzolás folyamatát, a sorrendet, az egyes formák alkotási mozdulatát, az időbeni mozgást. Gyorsan, lassan, mikor áll meg, melyik képi jel inspirálja tovább és mire? Ezért is fontos a rajzoló neme, kora, kezessége, látása, mert nem mindegy hogy egy ötéves rajzol nyolcéves szinten, vagy egy nyolcéves rajzol ötéves szinten. A kezességet a vonalak elmozdulása szempontjából jó tudni. A látás milyensége a kapcsolódást, nyomatékot, vonal-vastagságot, színválasztást is befolyásolja.


Érdemes ismerni a keletkezés körülményeit. Mi volt az előzmény, milyen eszközök álltak a rendelkezésére, kényelmesen hozta létre, milyen érzelmi állapotban volt, stb? Ha csak grafit volt kéznél vagy golyóstoll, akkor nem mondhatjuk, hogy érzelmi problémák miatt nem rajzolt színesen… Ha mozgó vonaton rajzolt, alátámasztás nélkül, természetes, hogy imbolygó formák,görcsös, reszketeg vonalak alakulnak az egyébként határozott és lelkileg is stabil gyermek keze alatt. Az amúgy csendes nyugodt gyermek is produkálhat erős nyomású, nagyméretű, vadul elrántott vonalakkal, erős színekkel alkotott képet, ha dühös. Kellő háttér-információ nélkül első ránézésre téves megállapítások születhetnek.


Íme néhány „titok”:

A rajz
• Mérete
 a rajzoló önértékelését mutatja. Kis méretű rajzok, figurák kisebbrendűségi érzést, teljes lapot elfoglalók a túlzott önértékelést mutatnak.
• Részletessége az ismeretek sokaságát, elmélyülési hajlamot, aprólékosságot.
• Színessége érzelmekről ad tájékoztatást. Erősebb színeket használók vizuális típusúak, érzelmeiket nagyon átélők, szangvinikusak, kolerikusak, érzelmeik erősek. A lágyabb színeket választók érzékenyebbek, nem szeretnek annyira megmutatkozni, visszahúzódóbbak.
• Hullámos, gömbölyded vonalak alkalmazkodóbb, szelíd személyiségre utalnak, lágyabb, kedvesebb karaktert mutatnak.
• Szögletes, szöges, feszes, vonalas formák: akaratos, erőteljes, önfejű, nehezen befolyásolható egyéniséget.
• Nem fér rá a kép a lapra, mert a rajzoló egója meghaladja az adott kereteket. Ekkor az illető nem törődik illemhatárokkal vagy környezete szabályaival, gátlástalanul átlép rajtuk. Nemhogy központi szerepre törekszik, de minden figyelmet - ha kell, erőszakosan is - magának követel. Én-központúsága meghalad minden határt.
• Apró formák, kis méretek, sovány alakok szorongásra utalnak.
• Erős színek, erős nyomás, határozott vonalvezetés, ha a rajzoló erős irányító egyén, vagy csak felbosszantott rendes gyerek…
• Felemelt kezek segítségkérés, fohász egy erősebbhez.
• Egymáshoz közeli formák: társas kapcsolatok közelsége.
• Nagy hézagok, sok üres hely: távolságtartás, magágy, egyedüllét mutatója.
• Áthúzott, átfirkált rajz, gyűrés, tépés esetén negatív énkép lehet a háttérben, az illető elégedetlen alkotásával, magával.
• Nagy fogak, karmok, vicsorgó mosoly, görbe, hegyes végződésekerős nyomás, merev vonalak: agresszióra utaló jegyek.
• Pálcika emberek, hátsó ajtó a házon, dühös arc, zárt lábak, testhez simuló karok:védekezés, ellenállás, gyanakvás jelei.
• Befejezetlen rajzoknál szorongás, érzelmi labilitás alkalmazkodási zavar, alacsony önértékelés állhat a háttérben.
• Emberábrázolásnál egy ember esetén a rajzoló saját magát jeleníti meg. Érdemes figyelni arra, ha valaki rendszeresen nem a saját nemét rajzolja.
• Családrajznál a sorrend, a méret, az elhelyezés, a színek, az egymáshoz való távolság figyelendő. A hasonlóság jelzi az azonosulást a hasonló családtaggal. Az érzelmileg legfontosabb személyt rajzolják elsőnek, a legnagyobb a legdominánsabb, a közelség az érzelmi közelséget is jelzi. Kinek ki felé fordul a lábfeje, tekintete, kinek milyen az arckifejezése, kimozdulnak-e egymás felé a kezek, ez mind jelzés értékű.


A lap, a betölthető felület a környezet szimbóluma, a laphatárok a közösségi szabályokat jelképezik, míg a térben mozgó ember megjelenése maga a rajz.A rajz, üzenet.Az üzenetek megfejtése hatással van alkotójára s annak környezetére, hogy jobban értsék és segítsék egymást.




Fa rajzolása:
A jó fa, ami arányos. Van lombja, erős a törzse és némi gyökérzet is látszik. A fa törzsén ha karként nyúló oldalágak vannak, az illető kapaszkodót keres.
Normál esetben az ágak a fakorona belsejében láthatóak. Jó ha van rajta gyümölcs, szép ha gondosan rajzolt a lomb levelekkel.
Jó ha zöld a lombkorona és barna vagy fekete a törzs, de élénk fantáziára enged következtetni, ha mondjuk elég élénk és szokatlan színek vannak a papíron.

Rezdülések a lapon...
Apróságokból, telefonálás közbeni firkákból is lehet "olvasni".
Erről ezt a gyűjtést találtam:
A firkálásnak felszabadító jellege van. Segít abban, hogy megszabaduljunk a feszültségtől, a stressztől és a szorongástól. A képzelőerőt is ösztönzi. A firkafélék változhatnak életünk során, például miután túlléptünk egy problémán. Azt sem szabad elfelejteni, hogy hajlamosak vagyunk megjeleníteni kedvteléseinket (hangjegyek, autó, ló...).

Elrendezés a papíron

 Felül: az eszményképhez, a lélekhez, a képzelethez való kötődést jelzi.
 Alul: az ösztönök, a szexualitás, az eltitkolt vagy mélyen eltemetett kérdések, valamint az anyagi kapcsolat, a földhöz való kötődés világát jelképezi.
 Baloldalt: a múlttal és az anyával van kapcsolatban
 Jobboldalt: a jövőre, a többi emberre, az apára utal.
 Középen: a személy kiegyensúlyozottságát, megállapodottságát mutatja, amely lehetővé teszi, hogy önmagára és másokra egy kívülálló szemével tekintsen.

A firkálások formája
 Geometriai formák: elvont intelligenciáról, a logikai gyakorlatok iránti vonzódásról árulkodnak.
 Érzelmes rajzok (állatok, virágok, arcok...): egy finom, melegszívű személyre vallanak, akinek szüksége van kapcsolatokra.
 Zsúfolt rajzok: a túlzott szorongást jelzik: a kérdéses személynek szüksége van arra, hogy a dolgok mélyére hatoljon. Vigyázat, mivel esztétikai szempontról is lehet szó!
 Ház, korlát, sakktábla vagy lépcső: azt mutatják, hogy az intellektuális, mentális vonás uralkodó szerepet játszik, ami a következtetések levonására való hajlamra utal.
 Szétfolyó formák: az ihletet, az ösztönös megérzést idézik, főleg akkor, amikor a vonalak finomak.
 Vastag vonalak: a konkrétum, az anyagiasság és az érzékiség túlsúlyát jelzik az adott személy életében.

 Vonalkák:Aki vonalkákat húzogat, esetleg összekötött diagramszerű vonalakat, annak bíztatásra, állandó dicséretre van szüksége. Ám, ha ezt megkapja, képes álmait, terveit valóra váltani. Ha a vonalakat balról jobbra húzza a jövő felé néz, ha épp ellenkezőleg, akkor nem tud elszakadni a múlttól. A rajzoló elég érzékeny. 
 Spirálok:Aki spirálokat rajzol, kizárólag a jelenben él, a maga alkotta világban. Néha annyira elzárja magát a valós világtól, hogy észre sem veszi a kellemetlenségeket. Ugyanakkor kiegyensúlyozott egyéniség, aki képes határozott, gyors döntésekre.
 Füzér: Vidám, szeretetre méltó, barátságos, könnyen alkalmazkodik.
 Síkidom:
Aki köröket, négyzeteket vagy háromszögeket vet papírra, logikusan gondolkodó ember. Az ésszerűség azonban nem mindig juttatja el a helyes megoldáshoz, így néha elhamarkodott következtetések von le, és képes elbízni magát magas intelligenciája miatt. Három egymásba koncentrikusan futó kör a test, a lélek és a szellem összhangját mutatja, a félkörök pedig gondolati nyitottságunkról és tanulékonyságunkról árulkodnak.
  Körök: Nem igazán érzed jól magad az adott helyzetben, valami másra vágysz. Kicsit zárkózott, befelé forduló vagy. Lazíts, és nyílj meg egy kicsit!
  Háromszög:
Erős egyéniség. Gyakorlatias, megbízható
 Kocka:
pontosság, széles látókör. Több oldalról szemléli a problémát, és a megoldást
 Virág:
Aki mindig virágokat firkál, jószívű, segítőkész ember, akit sokan szeretnek. Akit még a sikertelenség sem keserít el, és nem akadályozza tervei megvalósításában, ezen kívül türelmes és hűséges barátok. Lelkesedésük a művészet és az irodalom iránt kiapadhatatlan.
 Fák, levelek:Aki fákat, leveleket rajzol, kimagaslik kreativitás terén, az ismeretlen megfejtésének vágyával és felfedezőkészségével.
 Tájképek:Aki tájképeket vet papírra, felelősségteljes, kiegyensúlyozott típus. Vágyai megvalósítása számára nem egyszerűen elérendő célt jelentenek, mivel tudja, hogy jutalma a tökéletes harmónia. Saját érdekeit sem hagyja figyelmen kívül, de a másokért való tenni akarás az elsődleges. Jó vezető válhat belőle.
 Állatkák:
Aki folyton állatkákat örökít meg, az érzékeny. Mindenkiért és mindenért aggódik, de soha sincs terhünkre, hisz leginkább emészti magát, mindig megértő és segítőkész. Ha valaki például csigát alkot, mély érzelmi bizonytalanságban szenved vagy fél valamitől.
 Napocska:
Aki napocskákat rajzol, igazi romantikus, művészlélek. Alkalmas kreatív munkakörbe, hiszen mindent szépnek lát. Végtelenül optimista, így könnyen elkerülhetik figyelmét az előtte tornyosuló akadályok.
 Kereszt:Aki keresztet szeret firkantani, úgy hogy a közepénél feljebb helyezkedik el a vízszintes vonal, számára a szellemiségen van a hangsúly, aki a közepénél lentebbre teszi a vízszintes vonalat, az az anyagiságra fektet nagyobb hangsúlyt.
 Név:Aki a nevét irkálja telefonálás közben, az igazán nagyra tartja magát. Segítőkész, de szereti tudatni másokkal is, hogy milyen nagylelkű, és mennyi mindent megtesz a másokért. Akaratereje nem ismer határt, érzelmei hevesek.
 Szív:
ha mindenütt kis szíveket hagyunk magunk után, akkor az azt jelenti, hogy a szív különlegesen fontos nekünk: romantikus és érzelmes típusba tartozunk! Minél nagyobbak a szívek, annál több a szenvedély, a flörtök, a szerelem iránt érzett öröm. Ha ráadásul a nagy Ő kezdőbetűit is belerajzoljuk a szívekbe, akkor kétségtelen, hogy már teljesen elrabolták a szívünket. Ha ezt a szerelmi szimbólumot nyíllal döfjük át, akkor az pozitív beállítottságú harci kedvre utal.
 Geometriai doboz:a harmóniára és kiegyensúlyozottságra törekvés jele. Aki az egyszerű négyzetet azonnal dobozzá bővíti, az a kapcsolatait is tökéletessé szeretné tenni.
 Vonalas minták:
koncentrációs képességről és logikus gondolkodásról tanuskodnak. Rajzolója semmit nem bízz a véletlenre. Ha a minták változatosak, akkor a flörtölésben is mindig valami új jut az illető eszébe.Ha a díszítések cikornyásak, elburjánzanak, akkor az romantikára, álmodozásra utal, ami azt is jelenti, hogy a rajzoló messze él a realitásoktól.
 Vidám ábrázatok, szemek, szájak:
optimista beállítottságra utalnak, a rajzoló nyílt jellem, szívesen és könnyen teremt kapcsolatokat, szereti az embereket.
 Ronda, negatív pofák:ezek gyakran a rossz kedélyállapot jelei, szorongásra utalnak, rajzolójuk hajlamos a rossz hangulatokra.
 Könnyek vagy cseppek:
ezeket rosszkedvű, álmodozó hangulatban rajzolgatja az ember. Ilyen pillanatokban minden " rácsurog", s átadja magát az egyedüllét érzésének.
 Vadul össze-vissza firkált minták:méregre vagy feszültségre utalnak. Talán el kellene intézni, mondani, vagy meg kellene tenni valamit.
 Zárt körök:
a rajzolónak van önbizalma,s ezt feltételezi másokról is. Jól érzi magát a bőrében. Valószínűleg éppen boldog szerelmes.
 Csillagok:optimista és többnyire tevékeny alkatra utalnak - ezért az illetőt társaságban is kedvelik.
 Ház:a rajzoló védelemre és gondoskodásra vágyik. Szeretné, ha valaki védelmezné.
 Egymásba rajzolt körök és spirálok:
a rajzoló úgy érzi, hogy a szabadságában korlátozzák. Ha szülőkkel, ismerősökkel, baráttal kerültünk feszült helyzetbe, azonnal célszerű tisztázni a félreértéseket.
 Pókháló:
a rajzoló szeretne a középpontba kerülni, és szeretne sok barátot, ismerőst gyűjteni maga köré. Szeretné, ha csodálnák. Alkotó, céltudatos személyiség.
 Létrák, felfelé mutató nyilak, háromszögek:a felfelé törekvés jelei. A szimbólumok egyuttal türelmetlenségre utalnak. A háromszögek az élet iránti feltétlen és különös kíváncsiságot jelképezik.
 Saját kezdőbetűk:
identitáskeresésre utalnak, az illető játékosan akarja kitalálni, ki is ő tulajdonképpen, vagy milyennek tűnik mások szemében?
 Virágok, növények:melegszívűségre, segítőkészségre utalnak. Szeretetre méltó, optimista, nyitott,kreatív 
 Kígyó: szexualitás, pletykás, áskálódó
 Pillangó: szépség, könnyedség, átalakulás
Párhuzamos függőleges vonalak: egyszerre vágysz a szabadság és kötődés után, és egyszerre érzel félelmet és biztonságot
Párhuzamos vízszintes vonalak: csak a jelenre koncentrálsz
Nap: boldogság, derűlátás, egészséges önbizalom

Nincsenek megjegyzések: